Leg & læringsmiljøer
I Margrethebakken er et godt læringsmiljø med til at skabe grobund for læring, trivsel, udvikling og dannelse. Læringsmiljøet er blandt andet udtryk for, hvordan dagen og dagens aktiviteter er tilrettelagt og struktureret. Det handler også om indretningen i huset og de muligheder for fordybelse, det giver.
Leg, læring, udvikling og dannelse, sker som en vekselvirkning mellem de lege børnene selv skaber. Her er de voksne med til at understøtte legen og guider børnene i selv at løse konflikter, det er med til at give børnene tro på egne evner. Voksenplanlagte aktiviteter og dagens rutiner, som fx frokost og bleskift. Læringsmiljøet er hele dagen og danner rammen for jeres barns hverdag i Margrethebakken
Bag læringsmiljøet ligger en lang række pædagogiske og didaktiske overvejelser, der tager udgangspunkt i at understøtte børnene i forhold til kropslig, social, emotionel og kognitiv læring og udvikling. Den nye styrkede læreplan er personalets grundredskab til at skabe gode pædagogiske læringsmiljøer. Den pædagogiske læreplan skal understøtte og tydeliggøre samspillet mellem de mange forhold, læringsmiljøet består af. Den pædagogiske læreplan skal også bidrage til at sætte en retning for og kvalificere, hvordan læringsmiljøet evalueres. I Margrethebakken vil vi rigtig gerne gøre dette mere tydeligt for jer. Det gør vi gennem dokumentation på AULA ,og et læreplanstræ, hvor i kan se de temaer, vi har arbejdet med i løbet af året.