Metoder

Pædagogiske værktøjer

I Margrethebakken bruger vi forskellige pædagogiske værktøjer. Der er med til at skabe de bedste rammer for jeres barns udvikling. I Margrethebakken er vi optaget af, at jeres barn bliver den bedste udgave af sig selv. Vi har fokus på, at alle børn er unikke og bliver til noget i samspil med sine omgivelser. Vores samarbejde med jer er det vigtigste. Vi ser vores samarbejde som et partnerskab. Vi kan have forskellige perspektiver, der er med til at give jeres barn de bedste udviklingsmuligheder. I kan med jeres forståelse af jeres barn give os viden, så vi med vores pædagogiske faglighed kan skabe de bedste udviklingsbetingelser for det enkelte barn i fællesskabet.

ICDP

Vores tilgang er ICDP der tager udgangspunkt i 8 samspilstemaer, der altid har fokus på at børn gør det bedste, de kan med de forudsætninger de har, på det givende tidspunkt. Alle voksne har uddannelsen, eller er i gang med uddannelsen. Det er altid den voksne, der har ansvaret for relationen og det er gennem relationen, vi skal give børnene det bedste betingelser for at give børnene mod, nysgerrighed og selvværd.

De 8 samspilstemaer er inddelt i forskellige temaer.

Den følelsesmæssige dialog

1. Vis glæde for barnet

2. Se barnets initiativ - juster dig

3. Inviter barnet til samspil - lyt og svar

4. Giv barnet anerkendelse

Den meningsskabende dialog

5. Fang barnets opmærksomhed - så I får en fælles oplevelse

6. Fasthold barnets opmærksomhed - vis følelse og entusiasme

7. Fold barnets oplevelse ud - uddyb og forklar

Den guidende/vejledende dialog

8. Skab rammerne. Tag barnet ved hånden og guid barnet. Trin for trin

Hjernen og hjertet

Hjernen og hjertet er et udviklingsværktøj, det er via dette værktøj vi laver sprogvurderinger, der bliver lavet når jeres barn er mellem 2,10 og 3,4 år og igen ved skolestart. TOPI er også via hjernen og hjertet, det er en trivselsvurdering, der bliver lavet 2 gange om året, og ud fra det bliver der lavet en ressourceprofil 1 gang om året. Hvis der er bekymringer vil I selvfølgelig altid blive inddraget. Og der vil blive lavet en handleplan, med fokuspunkter på det vi sammen kan gøre, for at jeres barn kommer i trivsel igen. I hjernen og hjertet bliver overgangsskemaerne også lavet, både fra hjem til vuggestue, fra vuggestue til børnehave og igen fra børnehave til skole, her vil I altid blive inddraget og I vil også blive bedt om at lave en forældredel, og give samtykke til at det bliver givet videre.

Pædagogisk læreplan

Rammen for at udarbejde den pædagogiske læreplan er dagtilbudsloven og dens overordnede formålsbestemmelse samt den tilhørende bekendtgørelse. Loven og bekendtgørelsen er udfoldet i publikationen Den styrkede pædagogiske læreplan, rammer og indhold. Læreplanen er et pædagogisk redskab, der via korte, relevante pædagogiske overvejelser, refleksioner og eksempler skal skabe en klar fælles retning for det pædagogiske arbejde. Børnenes perspektiv og børnefællesskabet skal inddrages og læreplanen skal tage højde for den konkrete børnegruppes sammensætning og børnenes

forskellige forudsætninger og behov.

I Margrethebakken er der lavet en læreplan, der blev evalueret i 2021. Processen er stadigvæk i gang, og skal blot ses som det redskab, vi arbejder ud fra, den skal hele tid justeres, så den bliver relevant for den børnegruppe, der er i Margrethebakken.

Årshjul

Her kan I se hvilke temaer vi arbejder med i løbet af året, hver gang vi går i gang med et nyt tema, laver vi et skema til handling, så vi tilpasser vores pædagogik til den børnegruppe vi har.