De trygge overgange

Opstart i Margrethebakken

Inden jeres barns start i Margrethebakken, har vi været i dialog og I vil modtage en velkomstfolder hvor der står hvilken stue jeres barn skal gå på, og hvilken voksen der vil være primær i opstarten. Vi vil inden start med jeres samtykke modtage en trivsels vurdering fra jeres sundhedsplejerske.

Jeres barn er unikt, derfor er det vigtigt at vi se på jeres barns behov i en opstart. Vi har dog erfaring med at indkøringen tager ca. 14 dage, den første dag kommer I klokken 9.30-10.30, her vil I sammen med den primær pædagog være på stuen. I fortæller de vigtige oplysninger, vi skal vide om jeres barn og jer som familie, på denne dag vil I sammen lave en plan for indkøringen, så jeres barn og I får en tryg og positiv start. Vi er bevidste om, at I aflevere jeres guld i vores hænder og derfor er det vigtigt at opstarten er positiv oplevelse for jer. Husk I altid kan spørge, hvis der er noget I er i tvivl om. Efter 4-6 måneder vil I bliver tilbudt en samtale, hvor vi taler om jeres barns trivsel og udvikling.

Hvad skal I have med første dag

I Egedal Kommune skal I selv have bleer med til jeres barn, vi vil give jer besked, når det er tid til at komme med flere bleer. I garderoben er det vigtigt I medbringer:

• 2 sæt skiftetøj
  • Sutter og sovebamse
  • Fodtøj, så vi kan være ude i alt slags vejr
  • Sutsko
  • Overtøj så vi kan være ude i alt slags vejr

Det er vigtigt at der ikke er snor i huer og overtøj.

Vi vil rigtig gerne have I medbringer en mappe med billeder af de betydningsfulde mennesker og andet i jeres barns liv, gerne hvor i under billedet skriver hvem det er. Denne bog bruger vi til at skabe bro mellem hjemme og os.

Når jeres barn er klar til at være her uden jer, medbringer i formiddagsmad og eftermiddagsmad.

Fra vuggestue til børnehave

Det er altid muligt for børnene at komme på besøg i hinandens afdelinger, men især omkring overgangen fra vuggestue til børnehave. 14 dage før start besøger barnet børnehaven sammen med en voksen fra vuggestuen. Så barnet er fortrolige med, hvad der skal ske. Det er os, der står for overgangen. Vi anbefaler, at jeres barn har nogle kortere dage de første dage, når de starter i børnehave. Der er mange nye indtryk for jeres barn i børnehaven, der gør at jeres barn bruger mange flere ressourcer og bliver hurtigere fyldt op af indtryk. Derfor er det godt med korte dage i starten.

Der vil være mulighed for en overgangssamtale, inden jeres barn starter i børnehave.

Der er ingen fast alder for, hvornår barnet rykker til børnehaven. Da Margrethebakken er en integreret institution fra 0-6 år, har vi mulighed for at arbejde med glidende overgange. Dvs. at vi vurderer sammen med jer forældre, hvornår barnet skal videre i børnehave. Det kan være meget forskelligt fra barn til barn, og vi tager højde for barnets udvikling, alder og behov, men også hvordan det passer ind i fordelingen af børn i huset, samt hvornår ens venner og gode relationer skal i børnehave.

Den sidste dag i vuggestuen bliver der holdt en afskedsfest.

Fra børnehave til skole

Overgangen fra børnehave til skole. I oktober/november tilbydes I en samtale, hvor vi snakker om, hvorvidt jeres barn er klar til skole, og om der er behov for en handleplan i forhold til at gøre barnet helt parat til skolen.

I november skal I skrive jeres barn op til skole. Det sker via den elektroniske skoleindskrivning på kommunens hjemmeside. Hvis jeres barn har haft særlige indsatser i for hold til barnets udvikling, kan det være, at barnet har behov for udskudt skolestart. Selvom I evt. ønsker at søge om udskudt skolestart for jeres barn, så skal barnet stadig indskrives i oktober/november. Hvorvidt jeres barn kan få udskudt skolestart, afgøres først i januar måned i center for skole og dagtilbud. Hvis jeres barn skal gå på privatskole, skal man melde sit barn ud af Margrethebakken med en måneds varsel. Skal barnet gå i folkeskole foregår det helt automatisk.

Hvis der er børn, som vi forventer, vil få brug for specielle hjælpemidler eller støtte i skolen, så skal vi orientere skolen om det i november året før barnet starter.

I marts afholder vi en afskedsfest for storegruppen - altså de børn, som forlader os for at gå i skole. Fra november til den 30 marts vil der være brobygning mellem Margrethebakken og skolerne, her får børnene et kendskab til den skole de skal starte på.