Vores børnesyn

Vi har et grundlæggende positivt inkluderende menneskesyn, hvor udvikling, læring, trivsel og dannelse er omdrejningspunktet. Vi har en positiv opmærksomhed på, hvad barnet kan og skal, samt vejleder barnet ved at sætte ord på deres handling. F.eks. siger vi "du løber" til barnet i stedet for "du må ikke løbe".

Inklusion er en stor del af hverdagen. Det betyder, at vi giver plads til mangfoldighed, forskellighed og mulighed for, at børnene kan udvikle sig på hver sin måde. Der er plads til differentieret pædagogik dvs. en pædagogisk tilgang hvor alle børn ikke nødvendigvis har behov for det samme, på de samme tidspunkter af deres liv.

I relationerne har vi fokus på barnets fællesskaber, intentioner og muligheder.

I fællesskabet arbejder vi med børnenes venskaber. Vi støtter børnene med, at løse konflikter i legen og prøver at sikre, at alle børn kommer ud af konflikten med en ordentlig følelse. Nogle børn har brug for stikord til, hvad de skal sige, for selv at kunne løse konflikten, andre har brug for at den voksne mægler. Vi Italesætter, sammen med børnene, hvad en god ven er, og i samlingen i gruppen, vil vi have fokus på tilgangen til hinanden og på betydningen af, at have en god ven.

Vi er nysgerrige på barnets intention, dvs. vi prøver, at finde ud af hvad barnet vil eller vil sige, før vi reagerer. Ofte har barnet en mening med det de gør, og ved at vente og se barnets intention, kan episoden gribes an på en hensigtsmæssig måde.

Med muligheder mener vi, at vi som voksne er med til, at understøtte børnenes initiativer og tænke i muligheder frem for begrænsninger. Det kan være, hvis børnene er optaget af et særligt emne, eksempelvis riddere, så kan vi hjælpe dem i gang og give plads til, at de får udlevet deres ønsker i legen. "Vi skal være synlige voksne, der indbyder til dialog og samspil om indflydelse på eget liv" citat fra Egedal kommunes Børne unge politik.